tiistai 22. elokuuta 2017

gebhard

Olen kuvannut tätä Felix Nylundin Hannes Gebhardista tekemää herooista hautamuistomerkkiä eri vuodenaikoina, mutta en koskaan näin lehtevänä aikana. En ole kuvannut sitä juurikaan Hanneksen, vaan itse teoksen takia, koska se hautausmaan patsaana poikkeuksellisesti ilmentää enemmän elämää kuin kuolemaa. Nylundin tunnetuin veistos on "Kolmen sepän patsas", jonka kipsivalokset olen nähnyt Työväen akatemian kirjastossa. Patsashenkilöt Kolmen sepän aukiolla ovat niin lähellä toisiaan, ettei moukarointi yhteistuumin onnistuisi.

2 kommenttia:

  1. Ihmisen keho ei ole maailman helpoin kuvata patsaana. Anatomisesti oikein rakennettua harvoin näkee. Tästäkin voisi esittää epäilyksiä esim. reisien ja säärien suhteesta, mutta F.Nylundilla on joka tapauksessa mieskehon suhteet hiukan paremmin hallussa kuin W.Aaltosella.

    VastaaPoista
  2. Hanneksen tomera olemus korvaa anatomiset puutteet, joskin vartalon puolivälissä ja kaulassa oleva sauma vähän häiritsevät.

    Väinö Aaltosen punaiseen graniittiin hakkaamat paksujalat ovat luku sinänsä. Eduskuntatalon edessä olevat valtiomiespatsaat ovat masentavia, ja jos haluaa masentua lisää, voi mennä A. Kiven patsaalle, josta on kubistinenkin versio, mutta kuvista päätellen lähinnä palikkakokoelma. Silti minusta Aaltosella olisi saattanut olla myös kubistina sanottavaa. Minusta jotkut hänen veistoksistaan antavat aihetta olettaa niin. Hän on kuitenkin veistotaiteemme kunniapyhimys, joten sillä sipuli.

    VastaaPoista